01 jaanuar 2014

Diana Kuusemaa kirjalik pöördumine volikogu poole oktoobris 2013

Pöördumine

Pöördun Albu Vallavolikogu poole tuvastamaks ametniku ebaeetilise käitumise. Pöördumise esitan volikogu poole, kuna antud juhul soovin, et antaks seisukoht  volikogu poolt valitud vallavanema Kalju Kertsmiku käitumisele. Et põhjendada pöördumise esitamise vajalikkust, selgitan ka tekkinud olukorda ja sellele eelnenut.
Asusin Albu Vallavalitsusse sotsiaal- ja haridusnõuniku asendaja ametikohale 04. aprill 2012. Minu suhtes kohaldati katseaega 4 kuud, mille edukalt läbisin. Peale katseaega oli vestlus vallavanemaga, kus ta kinnitas, et on rahul minu kui ametnikuga. Vestluses andsin ülevaate ka tehtud tööst, eesmärkidest ja tuleviku nägemusest. Peale katseaega jätkasin ma ametnikuna tööd vallavalitsuses. Minu töö kohta ei ole esitatud ei valla ametnike ega kodanike poolt pretensioone ega kaebusi, ning olen käitunud alati professionaalselt ja eetiliselt. Usun, et saan oma tööga hästi hakkama. Ka vallavanem on varasemalt andnud minu tööle vaid positiivset tagasisidet.
Alates 2013.a kevadest on minu pereliikmel tervislik seisund märgatavalt halvenenud. Seoses sellega viibisin kaks kuud tööst eemal. Juulikuus asusin taas oma ametniku kohustusi täitma. Rääkisin vallavanemaga, et ema haiguse tõttu pean ma mõned päevad kuus viibima Tallinnas. Vallavanem oli selle kohapealt vastutulelik ja ütles, et sellega probleeme ei teki. Olgu siinkohal ka ära mainitud, et töötelefon oli mul kaasas ning töö oli minu äraoleku ajal korraldatud.
23. septembri hommikul peale vallaametnike nõupidamist palus vallavanem mul korraks veel saali jääda. Ta küsis minult, miks ma nii tõsine olen - kas emaga on midagi halvasti. Vastasin, et ega olukord kiita ei ole. Vallavanem ütles seepeale, et kui mul on vaja emaga arsti juures käia, siis ma ei pea isegi küsima, vaid võin kõik vajalikud sõidud ära teha. Sellel hetkel tundus vallavanem väga mõistev. Leppisin vallavanemaga isiklikult kokku, et kui olukord seda nõuab, on mulle võimaldatud töölt eemalviibimine pereliikme toetamiseks ja suulise kokkuleppe kohaselt vormistatakse töölt eemal viibinud päevad puhkuseks tagantjärgi. Antud kokkuleppest oli teadlik ka vallasekretär.  Pean siinkohal oluliseks märkida, et töö on siiski alati korrektselt ja õigeaegselt tehtud ja probleeme minu eemalviibimisest tekkinud ei ole, samuti olen alati olnud ka siis telefoni teel kättesaadav- va 25.09.2013 kell 8:07, kuna viibisin emaga keemiaravil. Siinkohal märgiksin ära, et puhkuse ajal ei pea ma töötelefonile vastama, kuid olen seda tavaliselt siiski teinud. Helistasin vallavanemale kella 11 ajal tagasi.
Probleemid vallavanemaga tekkisid septembrikuu volikogu istungil tekkinud arusaamatuse tõttu. Vallavanem süüdistas mind selles, et olen vallamajast välja toimetanud dokumente, mida kolmandad osapooled näha ei tohiks. Telefonikõne vallavanema poolt sain 25.09.2013 kell 8:07, kui viibisin emaga Tallinnas ravil. Oma kõnes oli ta süüdistav ja ütles, et kuna mina suhtlen Claire Miljukovaga, siis järelikult olen mina need dokumendid temale andnud ja Claire Miljukova on need omakorda Ester Valdveele toimetanud. Rohkem ta sellel teemal ei rääkinud, vaid ütles, et kui ma tööle naasen, siis ta tahab minuga rääkida. Telefonikõnet lõpetades jäi mulle arusaamatuks, milles oli probleem. Helistasin seepeale ka vallamajja ja küsisin sekretär-asjaajajalt olukorrast ülevaadet. Ka tema ei osanud midagi täpsemalt öelda, vaid ütles, et vallavanem räägib minuga, kui Tallinnast tagasi olen.
Kuna mulle jäi selgusetuks, millest on vallavanem Kalju Kertsmiku pahameel tingitud, leppisime kokku, et räägime reedel 27.09.2013. Reedel vallavanemat vallamajas ei viibinud ja vestlus lükkus esmaspäevale 30.09.2013. Läksin hommikul vallamajja, et olukorrast täpsemalt vestelda. Antud vestluse käigus selguski, et volikogu liikme Ester Valdvee käes olevat olnud dokument, mis ei oleks tohtinud kolmandate osapoolte käes olla. Ütlesin vallavanemale, et mina ei tea olukorrast midagi. Olen teadlik, et teatud dokumente vallamajast välja viia ei tohi ning kinnitasin, et ei ole seda ka teinud. Vestluse käigus tekkis äge vaidlus, mille käigus vallavanem ka häält tõstis (hiljem väitis ta, et ta ei ole minu peale häält tõstnud). Tundsin, et ta süüdistab mind põhjuseta ning ma ei lubanud tal endaga nii käituda. Tõusin püsti ning lahkusin ruumist, olles endast väljas. Läksin oma kabinetti ning kirjutasin lahkumisavalduse ja viisin selle vallavanema lauale. Ütlesin talle, et ta on minu ülemus ja ta ei tohiks oma alluvatega nii rääkida ning et tal on õigus mind kuu aega kinni hoida ning peale seda peab ta mu ametist vabastama. Seepeale ütles ta mulle, et ma ei kapriisitseks. Lahkusin vallavanema kabinetist ja läksin enda kabinetti, püüdes rahuneda. Natuke hiljem kutsus sekretär- asjaajaja mind vallavanema kabinetti tagasi, mispeale ma ütlesin, et ei ole suuteline temaga rääkima, kuna ta ei kuula mind, vaid süüdistab. Kui olin maha rahunenud, siis läksin tagasi vallavanema kabinetti ja kuulasin rahulikult, mida tal mulle öelda on. Ta ütles, et inimesed ei ole rahul sotsiaaltööga (vallavanem saatis ka selle kohta kirja, milles palusin tal tuua konkreetseid näiteid, millega inimesed rahul ei ole. Selle peale ühtegi vastust tagasi ei tulnud). Ka vestluse käigus palusin tal näiteid tuua ja ainuke mida ta öelda oskas, oli see, et Euroopa Liidu toiduabi jagamisega ei ole inimesed rahul. Seletasin talle, et saan sellest aru ja sain ka ise hea õppetunni. Ütlesin, et olen järgmisel korral selle kohapealt targem ning mõtlen asjad rohkem läbi. Kahjuks olin ma vallavanemaga rääkides endast kohati väga väljas, mistõttu ei mäleta kõiki üksikasju. Hiljem helistas Ester Valdvee Kalju Kertsmikule ja seletas olukorda, mispeale olevat Kalju Kertsmik aru saanud, et ta käitus minuga ülekohtuselt ning lubas minu ees vabandada (mida ta aga ei teinud).
Olukord muutus minu jaoks talumatuks kui olin naasnud Tartust ametnike sisseelamiskoolituselt 3.10.2013. Hommikul tööle minnes kutsus ta mind järjekordselt oma kabinetti, et rääkida seekord huvihariduse toetusest. Ta väitis, et tegemist on topelttoetusega. Kusjuures toetuse väljamaksmisel küsisin nõu ka sekretär Ahti Randmerelt ning ka tema arvas, et määruse kohaselt on õigus seda toetust maksta. Sel hetkel ei teadnud ei mina ega Ahti Randmere, millises ulatuses Albu Vallavalitsus Ambla spordiklubi toetab. Siinkohal oli tegemist tahtmatu arusaamatusega. Seletasin seda ka vallavanemale, mispeale ta ütles, et see määrus oleks vaja ümber teha. Ka mina nõustusin sellega, et kui määrus on kaheti mõistetav, siis tuleb seal teha korrektuure.
Kalju oli saatnud mulle ka kirja, kus süüdistab mind, et olen talle valetanud. Nimelt väitsin ma, et vallavanem karjus eelmisel korral minu peale. Vallavanem väitis ka, et ma valetan oma puhkusepäevade koha pealt. Kalju Kertsmik olevat rääkinud vallasekretäriga ja Ahti Randmere olevat öelnud, et ma ole talle puhkusepäevade kohta aru andnud. Kusjuures meil oli kokkulepe, et ütlen puhkusepäevad peale seda kui olen emaga haiglas ära käinud, kuna ma ei tea kui pikalt ema haiglas viibima peab. Kuna tundsin, et Kalju Kertsmik teeb taaskord mulle ülekohut, siis palusin valla sekretäril vallavanema kabinetti tulla ning kinnitada, et puhkusepäevadega on kõik korras. Ahti Randmere ütles, et ta on teadlik minu puhkusepäevadest ning kokkuleppest, et käskkiri tehakse hiljem. Seejärel väitis Kalju Kertsmik, et Ahti Randmere valetab. Ahti Randmere ei lasknud end süüdistada ja läks oma kabinetti (helistasin 07.10.2013 Ahti Randmerele ja täpsustasin oma puhkusepäevad veelkord üle, et ei oleks mingeid arusaamatusi).
Sellest jutuajamisest mul palju meeles ei ole, kuna olin endast välja. Mäletan, et seepeale ütles Kalju Kertsmik mulle, et ma peaksin psühholoogi poole pöörduma. Läksin vahepeal kabinetist ära, kuna ei suutnud rääkida. Minu kolleegid nägid, millises seisundis ma pärast Kalju Kertsmiku süüdistusi olin ning ma ei olnud võimeline temaga rahulikult rääkima.
Peale jutuajamist läksin perearst Ülle Bürklandi juurde, kes kirjutas mulle välja haiguslehe ning rahustid. Kuna olukord tekitab töökeskkonnas suuri pingeid ja stressi ning ma ei saa lubada, et minuga nii käitutakse, siis otsustasin oma tervist silmas pidades mõneks ajaks töölt eemale jääda.
Tean ja olen kuulnud, et ka varasemalt on vallavalituse ametnikud pidanud vallavanema seesuguse ebaeetilise käitumise tõttu, kas töölt „omalsoovil“ lahkuma või ajutiselt töölt eemal viibima. Kahjuks ei julge paljud seda tunnistada, kartes oma töökoha pärast. Mina aga leian, et ühelgi tööandjal ei ole õigust oma töötajatega nii käituda ning seetõttu otsustasin, et ei saa seda lihtsalt maha vaikida.
Vastavalt avaliku teenistuse seaduse § 51 p-le 4 peab ametnik käituma väärikalt ja p 7 kohaselt peab ametiasutus teenistus- ja usaldussuhte raames seisma hea ametniku teenistusalaste huvide eest, sealhulgas tagama teenistusülesannete täitmiseks sobivad tingimused.

Tulenevalt eeltoodust palun vallavolikogul esitada oma seisukoht antud olukorrale, Vallavanema käitumisele ning töösuhte jätkamise võimalikkusele. Olen huvitatud vallavalitsuses antud ametikohal edasi töötama, kuid antud hetkel tunnen, et see tehakse mulle võimatuks. 

Lugupidamisega
Diana Kuusemaa

Sotsiaal- ja lastekaitsenõunik

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar